امنیت ملی و توریسم

28 شهریور 1395

یکی از محورهای دومین کنگره بین المللی گردشگری، جغرافیا و باستان شناسی نقش و تأثير متقابل امنيت بر توسعه صنعت گردشگري است. امنیت شاخص‌ترین عامل گسترش صنعت جهانگردی است بازنگری در ارتباط ارگانیك صنعت توریسم و امنیت ملی یك ضرورت است.
همگام با گسترش صنعت جهانگردی در برهه كنونی ارتباطات ارگانیك این صنعت با مولفه‌هایی چون امنیت داخلی و ملی، صنایع حمل و نقل، خدمات، رسانه، جامعه، آموزش و پرورش و ... وارد فاز جدیدی ‌شده است. این امر در حوزه امنیت زمانی ماهیت خود را نمایان می‌سازد كه بدانیم بنا به اعتقاد بسیاری از كارشناسان جهانی تا ۲۰۱۰ و حداكثر ۲۰۲۰ توریسم در صدر صنایع جهان خواهد ایستاد. 
كارشناسان می‌گویند كه میان گردشگری و ثبات و توسعه‌ی امنیت، رابطه‌ای تعریف شده وجود دارد، چراكه توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری، همكاری دستگاه‌های فرهنگی در تبلیغات مناسب و مشاركت گسترده‌ی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی همزمان با توسعه‌ی صنعت گردشگری، توسعه‌ی امنیت ملی را نیز به همراه خواهد داشت. 
نقش و تاثیر صنعت جهانگردی در ترسیم امنیت ملی یك كشور چنان است كه اكثریت كشورهای توسعه‌ی یافته با وجود دارا بودن منابع كلان اقتصادی و درآمد، ترجیح می‌دهند بر روی صنعت توریسم متمركز شوند. 
حضور مستقیم بازدیدكنندگان و گردشگران در یك كشور علاوه بر توسعه‌ی اقتصادی و تبادلات فرهنگی، آن كشور را به عنوان یك قطب امن گردشگری به جهانیان معرفی می‌كند. 
عملكرد وزارت امور خارجه و تعامل ایران با دنیای خارج، تصویری بین‌المللی از كشورمامن را رایه خ.اهد كرد كه این تصویر در افزایش ضریب امنیت و به دنبال آن ورود گردشگران تأثیر مثبت دارد، به ویژه آنكه عملكرد مغرضانه رسانه‌های بین‌المللی در معرفی ایران به عنوان كشوری نا‌امن، وجود بحران در منطقه، سوء مدیریت‌ها و ... در داحل سبب شده تصویر مناسبی از ایران در سطح جهانی وجود نداشته باشد. 
امنیت در معنای گسترده یكی از مهمترین مسائلی است كه در میزان تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران و هر كشور دیگر تأثیر‌گذار است. 
صنعت جهانگردی در سطح جهانی برای بیش از ۲۰۰ میلیون تن شغل ایجاد كرده و حدود ۱۱ درصد از كل اشتغال جهانی را به خود اختصاص داده است. بدیهی است كه با توسعه این صنعت به خصوص با پیش بینی‌هایی كه WTO تا ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ انجام داده، آمارهای یاد شده نیز افزایش خواهند یافت و در این میان توریست های موجود در سبد جهانی عاید كشورهایی خواهد شد كه بسترهای لازم از جمله امنیت و خدمات را در بهترین شكل موجود آماده كرده‌اند. 
اكنون گردشگری به عنوان یك صنعت درآمدزا و رونق‌دهنده چرخ‌های اقتصادی كشور، نقش مهمی در ارتباط بین ملل و اقوام در جهان دارد. از همه مهمتر اینكه جهانگردان قرار است برای ایران سفیرانی باشند تا كشور ما و امنیت موجود در آن را همانطور كه هست، در عرصه بین‌الملل توصیف كنند. شاید از این رو باشد كه گردشگران پس از سفر، تصویر ایران را با آن‌چه در روز اول در ذهن داشتند مغایر می‌دانند. 
اكنون كارشناسان گردشگری بر این باورند كه رابطه امنیت ملی و گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد؛ به طوری‌كه تعریف جدیدی از امنیت ملی در سایه حضور گردشگران خارجی و شناخت واقعیت‌های داخلی و انتقال آن‌ها به خارج یك ابزار ضروری و لازم است. 
به این ترتیب امنیت داخلی و ملی شاخص‌ترین عامل گسترش گردشگری در هر كشوری است كه می‌خواهد خود را با مشخصات كشورهای پیشرو در امر توریسم تطبیق دهد. 
امروزه برخی كارشناسان توجه به دیگر بخش‌های درآمدزا نظیر صنعت گردشگری را ضروری می‌دانند و بر این باورند كه با تداوم سیاست تنش‌زدایی در روابط خارجی و كاهش حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به سیاست‌های خارجی ایران، می‌توان به ایجاد زمینه مساعد برای جلب گردشگران كمك كرد. گردشگری صنعتی است كه برای مشاغل گوناگون كار ایجاد می‌كند. بنابراین ضرورت دارد كه جاذبه‌های گردشگری ایران در خارج از مرزها به نحو مطلوب تبلیغ گردد و زمینه‌های لازم برای سهولت رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران فراهم آید. 
ایران ما سرشار از جاذبه‌های فرهنگی و اكوتوریستی است و ما باید بیاموزیم چگونه از این مزیت برای توسعه فرهنگی و اقتصادی استفاده كنیم، درست همان چیزی كه كشورهای همسایه ما به ویژه اعراب آن را آموخته‌اند. 
امروزه كارشناسان بر این باورند كه رشد و توسعه اقتصادی پدیده‌ای كاملا امنیت محور بوده و یكی از بخش‌های اقتصادی كه در صورت عدم وجود امنیت به شدت آسیب‌ می‌بینند، صنعت گردشگری است. 
جمعی از كارشناسان گردشگری تاكید كردند كه میان گردشگری و ثبات و توسعه‌ی امنیت، رابطه‌ای تعریف شده وجود دارد. آنها بر این باورند كه در ایران امنیت كافی برای گردشگران وجود دارد اما مشكل اصلی در حوزه جذب گردشگران به نبود تبلیغات از سوی ایران و تبلیغات سوء كشورهای دیگر علیه ایران باز می‌گردد. 
معاون بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تایید این نكته می‌گوید: توسعه‌ی صنعت گردشگری در هر كشور نشان از ثبات امنیت ملی در آن كشوراست. نقش و تاثیر صنعت جهانگردی در ترسیم امنیت ملی یك كشور چنان است كه اكثریت كشورهای توسعه‌ی یافته با وجود دارا بودن منابع كلان اقتصادی و درآمد، ترجیح می‌دهند بر روی صنعت توریسم متمركز شوند. حضور مستقیم بازدیدكنندگان و گردشگران در یك كشور علاوه بر توسعه‌ی اقتصادی و تبادلات فرهنگی، آن كشور را به عنوان یك قطب امن گردشگری به جهانیان معرفی می‌كند. 
طه هاشمی توجه واهمیت توسعه‌ی امنیت ملی در كشورهای مختلف را موجب رشد خارق‌العاده‌ی صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر دانسته و بر این باور است كه گردشگران هیچگاه در مناطق آسیب‌زده و ناامن حاضر نمی‌شوند و طبیعی است كه قبل از برنامه‌ریزی برای آغاز یك مسافرت، تلاش می‌كنند تا اطلاعات كافی در خصوص امنیت و ایمنی منطقه‌ی مقصد را به دست آورند. 
دكتر رهنمایی می‌گوید: زمانی گردشگری در كشوری رونق می‌یابد كه توجه دولت آن برای تامین امنیت گردشگران بیشتر شده باشد. مقاصد گردشگری در تمام نقاط كشور پراكنده است، در صورتی كه امنیت در این مناطق تامین شود، ضریب امنیت ملی آن كشور نیز افزایش می‌یابد. سفر گردشگران به هر نقطه‌ای از جهان نشان از وجود امنیت در آن منطقه دارد. به این ترتیب این صنعت در توسعه‌ی امنیت ملی نقش دارد. 
دكتر محمدرضا فرزین نیز گفت: موفقیت در جذب گردشگران و شركت‌های بزرگ و تور‌گردانی جهان، ثبات و ضریب امنیت ملی را افزایش می‌دهد. 
مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: رابطه‌ی بین گردشگری و امنیت ملی، دو سویه است. در صورتی كه گردشگر بیشتری جذب شود به همان نسبت تصویر مثبت‌تری از ایران در مجامع بین‌المللی ایجاد می‌شود. امنیت در معنای گسترده یكی از مهمترین مسائلی است كه در میزان تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران تأثیر‌گذار است. 
فرزین تاكید كرد: اكنون امنیت داخلی برای گردشگران وجود دارد. گردشگران هم معمولاُ پس از سفر تصویر ایران را با آنچه در روز اول در ذهن داشتند مغایر می‌دانند و نظر سنجی‌های موجود از رضایت گردشگران مؤید وجود چنین مسأله‌ای است. هم‌چنین اسرافیل شفیع‌زاده، اظهار كرد: جهانگردی تا حد بسیاری سبب تقویت امنیت ملی می‌شود و برداشت‌های غلط موجود را اصلاح می‌كند. 
وی بر این باور است كه: جهانگردان به كشورهایی سفر می‌كنند كه مخاطرات امنیتی در آن احساس نكنند و روبرو شدن كشورها با موج گردشگران این موضوع را القاء می‌كند كه امنیت در آن منطقه وجود دارد. 
شفیع‌زاده با بیان اینكه توسعه‌ی صنعت گردشگری منوط به ارائه‌ی تصویری روشن از كشور است، اظهار كرد: مسوولان كشوری برای ارائه‌ی تصویری روشن، مرزها را به منظور ورود جهانگردان باز بگذارند تا آنها حقایق را از نزدیك مشاهده كنند كه این اقدام، كمترین هزینه و بیشترین تاثیر را در مقابل تبلیغات رسانه‌ای دارد. 
این كارشناس گردشگری تاكید كرد: ایران در حال حاضر در شرایط مطلوب و مناسب امنیتی قرار دارد و آماده‌ی پذیرش جهانگردان است. 
هم‌چنین یك عضو هیات علمی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به رونق گردشگری در كشورهای مختلف گفت: باز شدن پای گردشگران كشورهای مختلف نه تنها موجب تهدید امنیت ملی نمی‌شود، بلكه به تحكیم آن نیز كمك می‌كند. 
ناصر پازوكی درباره‌ی ارتباط متقابل میان توسعه جهانگردی در ایران و امنیت ملی به خبرنگار ایسنا گفت: به علت تبلیغات سوئی كه بر علیه بعضی از كشورها انجام شده، تصویر خارجی آنها برخلاف آنچه گفته شده نمایان می‌شود و به علت عدم ارتباط كافی و عدم توسعه گردشگری در ایران رسانه‌های گروهی تبلیغات سوئی بر ضد كشور ایران انجام می‌دهند. 
وی درادامه افزود: رسانه‌های غربی، ایران را كشوری با فقر اقتصادی یا فرهنگی می‌دانند كه مردم آن در سختی و مشقت زندگی می‌كنند؛ اما برخی از كشورهای دیگر برخلاف تصور حقیقی‌شان دارای رشد، شكوفایی و پویندگی بیش از حد می‌باشند و از آن‌ها به عنوان كشورهای پیشرفته نام برده می‌شود. 
به باور پازوكی، گردشگران خارجی، سفرایی هستند كه تصویر حقیقی امنیت، پیشرفت و رشد كشور را برای دیگر كشورها مطرح می‌كنند و به این وسیله در جهت موجه شدن بیشتر چهره‌ی كشور بسیار موثر گام برمی‌دارند. 
پازوكی در ادامه توسعه جهانگردی در ایران را در كمك به ثبات امنیت ملی موثر دانست و گفت: ورود گردشگران خارجی به كشور باعث تحكیم مبانی سیاسی و امنیتی می‌شود. 
اردشیر اروجی هم گفت: توسعه‌ی صنعت گردشگری تاثیری مستقیم در امنیت ملی و خنثی‌سازی غرض‌های دشمنان نسبت به كشورمان دارد. 
مدیركل آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاكید كرد: توسعه‌ی داخلی و بین‌المللی صنعت گردشگری، بدبینی‌ها و اخبار مغرضانه‌ی كشورهای بیگانه را در خصوص ناامنی كشورمان خنثی می‌كند. وی گفت: توسعه‌ی گردشگری داخلی علاوه بر آشنایی و تبادل نظر فرهنگ‌های متنوع موجود در كشور و رشد اقتصادی یكسان مناطق مختلف آن موجب گسترش وحدت ملی می‌شود. همایش گردشگری، جغرافیا و باستان شاسی با هدف شيوه هاي جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي در گردشگري، شناسايي ظرفيت ها، منابع و مناطق مستعد سرمايه گذاري در زمينه گردشگري و ارتقاء قطب های گردشگری در مقیاس ملی و ... برگزار می گردد.

برچسب ها : گردشگری ، صنعت گردشگري ، توریسم ، مدیریت گردشگری ، توسعه گردشگری ، برنامه ریزی گردشگری ، گردشگر ، موقعیت جغرافیایی ، جغرافیا ، میراث فرهنگی ، جهانگردی ، هنر ، موسیقی محلی، موزه ، آثار باستانی ، صنایع دستی ، فرهنگ ، ژئوتوریسم ، مناطق روستایی ، گردشگری شهری ، گردشگری روستایی ، گردشگری فرهنگی ، گردشگری و محیط زیست ، گردشگری دریایی ، جاذبه های گردشگری ، اکوتوریسم ، صنعت جهانگردی ، گردشگری الکترونیک ، ET ، طراحی منطقه ای ، طراحی شهری ، شهرسازی ، شهرسازی بومی ، شهرسازی اقلیمی ، شهرسازی مدرن ، شهرسازی کلاسیک ، المان شهری ، معماری و توریسم ، گردشگری سلامت ، گردشگری پزشکی ، گردشگری ورزشی ، آمایش سرزمین ، آمایش ، جغرافیای سیاسی ، ژئوپولیتیک ، کشور ، مرز ، پیرامون ، ژئواکونومی ، منطقه گرایی ، اقلیم ، اقلیم شناسی ، اقلیم کشاورزی ، اقلیم شناسی حمل و نقل ، اقلیم شناسی ماهواره ای ، ژئومورفولوژی ، پالئو ژئومورفولوژی ، فرسایش آبی ، فرسایش بادی ، ژئومورفولوژی جریانی ، ژئومورفولوژی نواحی ، مورفوکلیماتیک ، مورفودینامیک ، برنامه ریزی گردشگری ، آسیب شناسی گردشگری ، مسکن روستایی ، محیط روستایی ، برنامه ریزی روستایی ، هویت روستایی

 


153
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 

 

تماس با دبیرخانه

021-36621318

021-36621319

 

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

معرفی مفاخر
پروفسور محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا

محمد حسن گنجی در سال 1291 در شهرستان بیرجند به دنیا آمد.پدر وی، ابوتراب مدتها نایب الحکومه شهر قاین بود...


ادامه مطلب ...

پدر علم باستان شناسی ایران

دکتر عزت الله نگهبان باستان شناس و استاد باستان شناسي در دانشگاه تهران بود. برخي او را پدر باستان شناسي ايران ناميده اند...


ادامه مطلب ...

مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران